18. Waarom paarden?

Onlangs verscheen er vanuit mijn opleiding een artikel met daarin heel veel redenen waarom paardencoaching werkt. Ik zelf was natuurlijk al overtuigd maar ik zou ook jullie graag overtuigen. Want bij coaching aan kinderen en aan volwassenen hebben de paarden zoveel te bieden!

 Naar aanleiding van het artikel wil ik komende tijd meer informatie geven over het inzetten van paarden bij verschillende aandachts- en ontwikkelpunten, problemen of psychiatrische stoornissen. Hiermee hoop ik de paardencoaching wat toegankelijker te maken voor jou als lezer. Ik wil graag dat je begrijpt waarom het zo goed werkt en ik wil je vertellen wat ik met de paarden voor jou of voor je kind kan betekenen. Ik wil de drempel lager of misschien wil ik liever nog dat ik je weet te overtuigen om met ferme stap over de hoge drempel heen te stappen om het zelf te ervaren!

 Ik werk al ruim 5 jaar in de volwassenpsychiatrie en daarvoor heb ik meer dan 10 jaar gewerkt met kinderen met psychiatrische problematiek en met en zonder verstandelijke beperking. Ik werkte destijds in de reguliere gezondheidszorg en ik werd dagelijks geconfronteerd met de onmacht van de kinderen (en de ouders of verzorgers) omdat de kinderen, door hun problematiek achterstand hadden op verschillende gebieden. Hierbij kun je denken aan achterstand op het sociaal-emotionele stuk. Maar ook op het gebied van leren en ontwikkeling werd vlot vertraging opgelopen, met alle frustratie van dien. Daarnaast was niet alleen de achterstand het probleem maar ook de aandachtspanne en het leerplezier op school. Verder was er ook op de woongroep veel spanning en frustratie met als gevolg veel onderlinge ruzies en de consequenties die daar vanuit de groepsleiding dan weer op volgden. Hoewel ik het werk met veel liefde en plezier heb gedaan, was het lang niet altijd leuk en zeker niet makkelijk.

Nu ik sinds 2017 werk als paardencoach, en de laatste jaren vooral met kinderen, zie ik de warme invloed van het dier. Een paard oordeelt niet, is groot, stoer en tegelijk heel zacht. Het paard leeft in het hier en nu en kan voor de coachee gelden als een maatje in het leerproces. Vaak zien we dat het paard veel meer is dan alleen een maatje. Het wordt tijdens de sessie een grote steun en toeverlaat en de grootste geheimen worden aan het paard toevertrouwd. Met het paard is het kind bereid om uit zijn comfortzone te stappen en om nieuwe dingen te proberen. Het kind is meer gemotiveerd.om te leren, zal eerder bereid zijn om gemaakte fouten te herstellen en om dingen opnieuw te proberen. Door de oefeningen met de paarden leert het kind waar het goed in is, het leer zijn kwaliteiten kennen. En daarnaast wordt hij zich bewust van niet helpend gedrag en van zijn ontwikkelpunten. Het kind leert waar het (steeds weer) tegenaan loopt en raakt gemotiveerd om die patronen te doorbreken. En omdat we vrijwel alles spelenderwijs aanpakken, komende de kinderen met plezier naar de praktijk.

Wist je trouwens dat er oxytocine (wat ook wel bekend staat als het knuffelhormoon) vrijkomt als je knuffelt met het paard of het paard aait of aanraakt. En dat zorgt voor rust en ontspanning, waardoor onder andere de stemming verbetert en het interpersoonlijke contact makkelijker verloopt. Dat effect alleen al levert een grote bijdrage aan de kracht van paardencoaching.

 Mijn rol als coach

Als coach faciliteer ik de sessie. Soms plan ik een spel of oefeningen en veel vaker gebeurt er in een sessie heel iets anders.Mijn uitdaging is om zo veel mogelijk de coachee te volgen en daarop in te haken. Het kind leert heel veel van het doen met het paard. Soms is het nodig dat ik woorden geef aan het gedrag van het paard. Een andere keer is mijn taak veel meer om vragen te stellen over het gedrag, zodat het kind er zijn betekenis aan geven kan. Ik maak vervolgens in de sessie een koppeling met het dagelijks leven waardoor het kind het bij de paarden geleerde gedrag of de opgedane kennis ook kan toepassen in het dagelijks leven thuis en op school.

Welke onderwerpen kun je verwachten?

Ik heb veel verschillende mensen ontvangen in mijn praktijk, zowel volwassenen als kinderen: sommigen kwamen om weerbaarder te worden, anderen hadden een verlies te verwerken. Er kwamen kinderen met autisme en kinderen met ADHD en met ADD. Ik ontving jongeren met gevoelens van somberheid en mijn meest trouwe coachee heeft een bijzonder syndroom waardoor haar fijne motoriek niet goed ontwikkeld is en ze een vorm van autisme heeft. Daarnaast heeft ze een licht verstandelijke beperking.

Ik wil graag vertellen over mijn ervaringen met hen en over hun ervaringen met de paarden. Maar daarnaast wil ik ook informatie delen over de effecten van paardencoaching en paardentherapie op problemen als faalangst, PTSS, eetstoornissen, FAS, hechtingsproblematiek, angststoornis  maar ook bij het ontwikkelen van de sociale vaardigheden, weerbaarheid, zelfverrouwen etc.

En misschien, als ik straks denk dat ik klaar ben, hebben jullie misschien nog wel ‘verzoeknummers’ Dus als je meer wil weten over de inzet van paarden bij een bepaalde hulpvraag, stuur me een bericht!

Geef een reactie